Asociația Victimelor Accidentelor de Circulație își exprimă profunda uimire și, în egală măsură dezamăgire, cu privire la decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție – ÎCCJ, în cazul Iorgulescu, de admitere a recursului în casație și implicit de trimitere a cauzei spre rejudecare la Curtea de Apel București cu schimbarea încadrării juridice din omor în ucidere din culpă.
În opinia noastră această decizie, bazată exclusiv pe filosofia infracțiunii de omor prin ucidere cu intenție directă, poate afecta semnificativ siguranța rutieră și implicit capacitatea statului de a asigura garanția dreptului la viață și la integritate fizică și psihică pe șoselele din țara noastră întrucât, pentru mulți șoferi potențial agresivi care desconsideră regulile de circulație, ar putea reprezenta o dovadă a faptului că legea este slabă și orice tip de comportament în trafic nu poate conduce la aplicarea unor sancțiuni aspre.
În egală măsură salutăm opinia separată a celui de-al treilea judecător al ÎCCJ care, printr-o motivare clară, ce reprezintă o suprapunere a aspectelor doctrinare cu elementele de particularitate ale cauzei, a arătat că fapta inculpatului a fost corect apreciată de Curtea de Apel București.
Arătăm că intenția indirectă, ca formă de vinovație în cazul accidentelor de circulație, este prezentă atât în jurisprudența din țara noastră, cât și în cea din alte țări din Europa, reprezentând un mijloc juridic de delimitare clară a cazurilor în care șoferul a încălcat reguli de circulație și a generat un risc extrem, aproape imposibil de evitat, de producere a accidentului cu consecințe grave, asumându-și atât conduita ilegală, cât și posibilele consecințe, de acele situații în care șoferul încalcă anumite reguli de circulație fără a genera unui risc considerabil de producere a accidentului încât să putem vorbi de asumarea consecințelor.
În țările civilizate, cu un sistem de drept solid, fapta de a conduce pe drumurile publice sub influența alcoolului sau a drogurilor care a avut drept consecință uciderea unei persoane este sancționată cu mult peste 10 ani de închisoare și delimitată clar de infracțiunea de ucidere din culpă.
În acest sens arătăm că în Marea Britanie, o astfel de faptă poate fi sancționată cu detențiune pe viață, conform informațiilor regăsite pe site-ul Guvernului Britanic. https://www.gov.uk/drink-driving-penalties.
Este vident că țara care a inventat sistemul parlamentar prin celebra Magna Carta Libertatum, a considerat această faptă ca fiind de o gravitate deosebită tocmai pentru că autorul și-a asumat consecințele. Pentru ucidere din culpă, legislația din Marea Britanie prevede o sancțiune cu închisoare de până la 5 ani.
În încheiere reamintim că România este țara din Uniunea Europeană cu cele mai nesigure șosele și cu cele mai multe persoane decedate în accidente rutiere raportat la un milion de locuitori.
Asociația Victimelor Accidentelor de Circulație
Prin președinte
Cătălin CODESCU