Fără a deține informații de natură tehnică privind calitatea drumurilor publice și fără a căuta, prin statistici, pentru a identifica posibile legături între starea arterelor rutiere și accidente, nu este dificil de costatat că șoselele din țara noastră oferă, în mare măsură, un grad scăzut de protecție participanților la trafic.
Avem, zi de zi, blocaje rutiere atât în orașe, cât și pe anumite drumuri naționale unde valorile de trafic sunt crescute. Această stare de fapt ne indică existența unei grave probleme privind capacitatea arterelor rutiere de preluare a fluxului de vehicule, respectiv de fluență.
În egală măsură avem zone importante din platforma drumurilor cu gropi, denivelări sau lipsuri legate de sistemele de protecție și semnalizare. Se produc accidente cu părăsirea platformei drumului pe poduri, unde sistemele de parapete nu corespund standardelor în vigoare, sau pe autostrăzi, unde marcajele nu sunt optime. Aceste neconformități relevă existența unor grave probleme de siguranță a drumurilor.
AVAC este permanent în contact cu ceea ce se întâmplă în zona siguranței rutiere colaborând atât cu instituțiile publice implicate, cât și cu entități private. Punctele noastre de vedere au fost permanent în atenția presei care a prezentat nemumărate articole în acest sens.
În prezent, problema conformității infrastructurii este reglementată printr-o serie de acte normative însă ceea ce trebuie subliniat este faptul că, în conformitate cu H.G. nr. 1391/2006, administratorul drumului public este obligat să asigure viabilitatea acestuia, prin viabilitate înțelegându-se starea tehnică corespunzătoare a părţii carosabile, constând în practicabilitatea permanentă a acesteia potrivit reglementărilor specifice sectorului de drum, lipsa obstacolelor şi existenţa amenajărilor rutiere şi a mijloacelor de semnalizare, care să asigure fluenţa şi siguranţa circulaţiei;
Totodată, prin intrarea în vigoare a legii nr. 51/2024, Ministerului Transporturilor are obligația de a verifica, prin entitățile din subordine, starea mijloacele de semnalizare rutieră și totodată de a ține evidența acestora.
Înțelegem astfel că, administratorii rețelelor rutiere au obligația de a asigura o permanentă practicabilitate a drumurilor și, în egală măsură, de a verifica și ține evidența mijloacelor de semnalizare rutieră.
Se întâmpla acest lucru în prezent?
Așa cum am arătat mai sus, în prezent există grave probleme ce privesc atât fluența, cât și siguranța traficului rutier, probleme ce relevă eficiența scăzută a administratorilor drumurilor publice legată de asigurarea viabilității arterelor rutiere administrate.
La o conferință din domeniu, organizată în data de 19.03.2024 la Palatul Parlamentului, reprezentantul Autorității Rutiere Române, instituție care are competența de a verifica conformitatea drumurilor publice, a afirmat că peste jumătate din drumurile verificate sunt încadrate în categoria de „drum roșu”, prin raportare la Metodologia Comisiei Europene.
Având în vedere prevederile legale în vigoare dar și problemele discutate la conferința susmenționată, AVAC a trimis o adresa către CESTRIN S.A. în calitate de organism de strategie și dezvoltare tehnică a CNAIR, pentru a se informa cu privire la modul în care cel mai mare administrator de rețele rutiere din România își îndeplinește obligațiile legale.
Concret, AVAC a solicitat informații cu privire la situația indicatoarelor rutiere, a marcajelor și a sistemelor de parapete, precum și a modului în care este ținută evidența acestora.
Din răspunsul CESTRIN, pe care îl publicâm pe site-ul nostru, putem înțelege că este demarat un proces de inventariere a mijloacelor de semnalizare, iar evidența acestora este ținută cu ajutorul unui soft. Pentru mai multe detalii ne-a fost pus la dispoziție un link de Facebook.
Putem concluziona că nici în prezent nu constatăm o conștientizare a importanței respectării legislației și a valorilor țării noastre de către anumite autorități, aspect care se reflectă în statistica accidentelor și în costul ridicat al serviciilor privind asigurările auto și reparațiile.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.