Ca urmare a informațiilor furnizate de presă cu privire la calitatea materialelor utilizate de unele companii ce execută/întrețin artere rutiere, AVAC emite următorul comunicat:
În ultimii ani observăm că situația privind siguranța rutieră a scăpat de sub control, statisticile fiind mai mult decât relevante. Suntem în clasamentul negativ al UE în ceea ce privește numărul persoanelor decedate în astfel de evenimente.Totodată numărul persoanelor vătămate corporal se menține deosebit de ridicat, iar frecvența cu care se produc accidentele rutiere este aproape de trei ori mai mare decât media UE.
Analizând tot mai profund cauzele reale și nu neapărat cele statistice, AVAC a constatat existența a două probleme majore, neevidențiate statistic și anume
- Infrastructura rutieră, deși evident improprie, reprezintănumai 0,2 % din cauzele generatoare de accident;
- Dezincriminarea, în 2014, ca faptă penală, a vătămării corporale din culpă a permis scoaterea de sub rigoarea legii penale a 90 % din accidentele rutiere soldate cu vătămări corporale, aspect ce a generat direct o lipsă de răspundere și implicit de responsabilitate, mai ales a administratorilor drumurilor publice.
Infrastructura rutieră trebuie să asigure preluarea fluxului de vehicul, în condiții decente de confort, referindu-ne la timpul alocat pentru traversarea unui segment de drum, totul în condiții de siguranță.
În realitate constatăm că majoritatea arterelor rutiere nu au capacitatea de a prelua fluxul de vehicule, timpul necesar traversării unui segment de drum este cu mult peste un timp decent, iar siguranța în foarte multe cazuri, lipsește cu desăvârșire.
Deși aceasta este realitatea pe care o percepem, fără efort sau echipamente speciale, statistica privind cauzele generatoare de accident contrazice situația din stradă.
Ce impact are această statistică, nereală din punctul nostru de vedere, în siguranța rutieră ?
În primul rând administratorii drumurilor publice nu înțeleg că au răspundere pentru evenimentele cauzatoare de prejudicii produse pe segmentele de drum pe care le gestionează. Această lipsă eronată de răspundere duce la o lipsă de interes în a corecta carențele evidente din stradă.
Așa se explică faptul că lucrările de infrastructură sunt realizate de companii care ”fură la cântar” atunci când trebuie să utilizeze rețete optime pentru materialelor utilizate, astfel încât lucrările să fie de calitate și in limitele impuse de standardele în construcții sau cele privind siguranța rutieră.
Așa se explică faptul că lucrările de infrastructură au, în România, o perioadă de viață/de utilizare, cu mult sub cea normală.
În al doilea rând, calitatea actului de justiție este afectată întrucât nu se realizează o stabilire corectă a vinovăției, aspect deosebit de important în identificarea celor ce trebuie să acopere despăgubirile cuvenite.
Întâlnim zilnic cazuri în care se observă cu ușurintă o abordare lipsită de interes și profesionalism în această activitate, ce generează soluții departe de ceea ce trebuie să reprezinte o activitate de înfăptuire a justiție.
Întâlnim însă și judecători, care, deși trebuie să analizeze un dosar ce conține mijloace de probă evident contradictorii și lipsite de calitate juridică, au capacitatea și dorința de a înțelege situația și de a îndrepta astfel de erori în scopul aflării adevărului.
Soluții:
- Modificarea codului penal prin reincriminarea vătămării corporale din culpă, în condiții asemănătoare cu vechea legislație penală;
- Creșterea calității actului de cercetare-urmărire penală, prin evidențierea tuturor elementelor ce au condus la producerea accidentului, referindu-ne atât la activitatea poliției, a experților implicați și nu în ultimul rând a magistraților.
Președinte AVAC,
Cătălin Codescu