În anul 2009 Comisia Europeană a emis Directiva 103 privind asigurările de răspundere civilă auto, act normativ comunitar care se adresează tuturor statelor membre și care lămurește, cu multă acuratețe, problemele ce trebuie rezolvate prin legislațiile interne ale statelor europene. Printre altele, textul comunitar obligă statul să garanteze un plafon minim de despăgubire pentru protecția victimelor, plafon care să asigure o despăgubire integrală și echitabilă.
Ce s-a întâmplat în România ?
Deși această obligație comunitară cade în sarcina statelor membre și nicidecum a unor entități private, cum sunt asiguratorii, în România statul a sărit peste această obligație și a limitat, prin lege (legea nr. 213/2015), despăgubirea victimelor în cazul falimentului asiguratorului emitent al contractului de asigurare. Este evident că acest act normativ, despre care multă lume vorbește că a fost adoptat în contextul „pregătirii” insolvența unei firme de asigurări de la noi, este în conflict cu legea comunitară.
Întrucât în România, lipsa de maturitate și profesionalismul de care a dat dovadă piața de asigurări auto, pe fondul unei eficiențe scăzute a supravegherii exercitate de autoritatea în drept, a generat falimentul a celor mai mari doi jucători din piața RCA, ne-am confruntat cu mii de dosare de daună deschise pe polițe emise de aceste entități, situație ce a condus la activarea acestui act normativ intern care încalcă dreptul comunitar.
Pe fondul acestor derapaje legislative grave, Comisia Europeană a găsit util să intervină în textul Directivei (http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-3731_en.htm?locale=en ) și să trateze în particular situația asiguratorilor în faliment, arătând că și în acest caz trebuie să se aplice regula generală și anume despăgubirea integrală a victimelor, fără existența unor plafoane de limitare inferioare.
În plus, CE reamintește de obligativitatea existenței aceluiași nivel de protecție a cetățenilor europeni atunci când călătoresc în UE, dar și de rapiditatea cu care trebuie despăgubiti victimele accidentelor rutiere. Sub acest aspect reamintim că în România dosarele constituite în urma accidentelor de circulație se finalizează într-un termen mediu de minim 3 ani și legislația nu prevede nici o situație de plată rapidă a despăgubirilor, aceasta fiind lăsată strict la latitudinea asigurătorului.
Președinte AVAC
Cătălin CODESCU